پنج نشانه برای حمایت بیشتر از افراد دیابتی

 برای برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2، همکاری با پزشک مراقبتهای اولیه(پزشک خانواده) و کنترل قندخون می تواند آنها را از ابتلا به عوارض دیابت محافظت کند اما برای برخی دیگر موفقیت در مدیریت دیابت به حمایتی بیش از مراقبتهای اولیه نیاز دارد. در چنین مواردی بیماران به متخصصان ارجاع داده می شوند تا به چالش های ویژه ای که این افراد با آن روبرو هستند، رسیدگی شود و یک برنامه ی مراقبتی متناسب با نیازهای فردی آنها طراحی شود.

برخی از دلایلی را که یک بیمار ممکن است برای حل آنها به متخصص نیاز داشته باشد، در ادامه  برای شما شرح می دهیم:

·     نیاز به درک چگونگی کنترل قند خون:اگر می خواهید روش مدیریت دیابت را بیاموزید باید پاسخ این سوالات را بدانید چه موقع و چگونه قندخون خود را اندازه گیری کنم؟ نتایج قندخون خود را چگونه تعبیرکنم؟

 یک آموزگار دیابت با تجربه می تواند در این موارد به شما کمک نماید و به شما بیاموزد چگونه به بهترین نحو بیماری خود را هر روز مدیریت کنید. آموزگاران دیابت پرستاران و کارشناسان تغذیه هستند که در یک آزمون ملی برای کسب  گواهینامه ی آموزگاری دیابت شرکت می کنند.

·     نیاز به کاهش  وزن و اصلاح شیوه ی تغذیه

اضافه  وزن و دیابت با یکدیگر ارتباط دارند، اضافه وزن می تواند خطرابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را افزایش دهد اما تحقیقات نشان داده است کاهش وزن متوسط به کاهش این خطر کمک می کند. اگر بخواهید از وزن خود بکاهید یا از شیوه ی صحیح تغذیه ای و انتخاب گزینه های غذایی مناسب برای افراد دیابتی مطلع  شوید باید به یک کارشناس تغذیه مراجعه نمایید. او با در نظر  گرفتن نیازهای تغذیه ای شما  به شما نحوه ی خواندن بر اطلاعات تغذیه ای درج شده بروی مواد غذایی، جایگزین نمودن غذاهای ناسالم با غذاهای سالم و چگونگی مصرف مواد غذایی در رستوران ها یا فعالیتهای ویژه و جشن ها را آموزش می دهد. متخصص تغذیه می تواند به سوالات  تغذیه ای افرادیکه به بیماریهای قلبی-عروقی یا سایر عوارض دیابت مبتلا هستند، پاسخ دهد. اگر کاهش وزن یا حفظ وزن فعلی، هدف شما است ممکن است شما را به یک  فیزیولوژیست ورزشی ارجاع دهد. ورزش علاوه بر کمک به کاهش وزن یا حفظ وزن می تواند به کاهش قندخون، بهبود حساسیت بدن به انسولین و مدیریت استرس کمک کند. یک فیزیولوژیست ورزشی می تواند یک برنامه ی ورزشی ایمن و مناسب را برای برطرف شدن نیازهای شما و با توجه به علایق شما طراحی  و تدوین  نماید.

·     نیاز به دریافت کمک برای مدیریت تزریق انسولین

مجدداً یک آموزگار دیابت می تواند اطلاعات  با ارزش  و راهنمایی هایی مفیدی را در رابطه  با مدیریت  تزریق انسولین دراختیار شما قرار دهد. اگر شما به تازگی تحت درمان با انسولین قرارگرفته اید یا از تزریق انسولین به استفاده از پمپ تغییر روش داده اید یا اگر هر سوالی دراین زمینه دارید بهتر است به یک آموزگار رسمی و تایید شده ی دیابت مراجعه کرده و در کلاسهای  آموزشی گروهی یا  فردی  شرکت کنید.

·          نیاز به صحبت با سایر افراد مبتلا به دیابت

درحالیکه  پزشک شما بهترین منبع اطلاعات پزشکی است، اما صحبت با سایر افراد دیابتی می تواند به شما ایده های عملی و دیدگاه های جدیدی بدهد که در آسانتر نمودن زندگی با دیابت به شما کمک نماید. درحال حاضر گروهای حمایتی در اکثر جوامع  تشکیل شده است که می توانید با عضو شدن در آنها  از تجربیات و اطلاعات سایر افراد به منظور تشویق و ایجاد انگیزه برای مدیریت بیماری، داشتن یک زندگی  شاد و مدیریت استرس استفاده  کنید.

·          نیاز به کمک برای کاهش تاثیر دیابت بر زندگی اجتماعی و شخصی بیماران

دیابت می تواند بر جسم و روح شما تأثیر گذارد، این بیماری همچنین می تواند بر کار، فعالیتهای اجتماعی، تحصیلی یا زندگی فردی شما بخصوص در روزهای بیماری تأثیر گذارد، در این زمان  بیماران  باید به مددکاران اجتماعی یا مشاوران آموزش دیده معرفی شوند تا به آنها شیوه ی مقابله با استرس را بیاموزند و آنها  را با سایر منابع حمایتی و پشتیبانی  آشنا کنند.

منبع:

www.everydayhealth.com/columns/type-two-and-you/signs-you-may-need-more-type-2-diabetes-support/?pos=1&xid=nl_EverydayHealthManagingDiabetes_20160131